You had me at Hello
De romantiek en drama daargelaten: dit wil je toch ook als bezoekers op jouw account komen? Tom Cruise komt thuis met een heel verhaal om zijn vrouw voor zich te winnen. Maar eigenlijk was het eerste woord, de eerste blik al genoeg (Film Jerry Maguire)
Die eerste indruk...
Tom Cruise komt thuis met een heel verhaal om zijn vrouw voor zich te winnen. Maar eigenlijk was het eerste woord, de eerste blik al genoeg. Renée Zellweger spreekt dan de legendarische woorden: "You had me at Hello" (film Jerry Maguire). De romantiek en drama daargelaten: dit wil je toch ook als bezoekers op jouw account komen?
Hoe maak je impact? Om te beginnen heb je een plan en wat tools nodig. Daarom geef ik je 6 tips, 3 tools en ter inspiratie ook wat voorbeelden van accounts. En niet te vergeten: er zijn ook apps die je kunt gebruiken voor planning en templates.
1. Langs de meetlat voor een snelle check
Het verhoogt de kwaliteit van je overzicht om bepaalde kleuren of verbindende elementen consistent te gebruiken. Maak een meetlat waarlangs je elke bericht legt. Kies kleur en smaak. En zoek een woord dat jouw berichten moet uitstralen zoals: “avontuurlijk” of “zilt”.
2. Maak het beeld passend voor Instagram
Dit zijn de standaard verhoudingen voor berichten/stories op Instagram:- 4:7 (staand)
- 16:9 (liggend) of
- 1:1 (vierkant)
- 9:16 (stories)
Bij de liggende variant vallen de zijkanten op het eerste oog weg. Vermijd daarom tekst over de volle breedte. Dit betekent dat je niet klakkeloos dezelfde visual op Instagram, Facebook en LinkedIn kunt zetten.
3. Optie: gebruik bewerking van Instagram
Instagram helpt een handje met een consistente uitstraling door filters aan te bieden. Je kunt ervoor kiezen om altijd een bepaalde filter toe te passen. Speel met de helderheid, contrast en verzadiging om het meeste uit je foto te halen. Het voegt niet altijd iets toe maar soms creëer je net iets meer karakter.

4. Quotes doen het goed
Korte tekst toevoegen is gemakkelijk. Gebruik een eenvoudige app voor het bewerken van foto's om een tekstoverlay toe te voegen aan een van je afbeeldingen. Canva biedt mooie templates aan. Zo zet je snel een opvallend statement neer in jouw galerij.
5. The rule of 3 or 6
Maak een mooie match met de omliggende berichten. Probeer voor het publiceren in een opmaakprogramma of in een document een lay-out uit door de foto’s naast elkaar te zetten. Dan zie je gelijk of het klopt. Hulp nodig? Gebruik een app zoals de preview app.
6. Gebruik witruimte of voeg juist foto’s samen
Voor deze tip is heb je een bewerkingsprogramma nodig. Je hoeft je natuurlijk niet altijd aan het standaard vierkantje of rechthoekje van Instagram te houden voor één foto. Ga bijvoorbeeld voor een witrand of voor twee foto’s in één. Voorbeeld: Tineke van Brussel
7. De noodrem voor onderliggende posts
Toch niet zo gelukkig met de match van onderliggende posts? Maak gebruik van de archieffunctie. Dan is het bericht weg uit je feed maar je kunt zelf nog bij de reacties en hashtags.
8. Deel content van anderen
Het is niet voor niets sociale media. Zie je relevante beelden van anderen die bij jouw uitstraling passen? Vraag of je met de juiste credits de foto mag reposten. Win-win situatie. Je zorgt voor traffic naar hun account. En je maakt verbinding met gemeenschappen die bij jou passen. Gebruik een externe app zoals Repost voor Instagram, Instarepost of DownloadGram. Met Repost werkt het zo:
- Ga naar het bericht dat je opnieuw wilt posten.
- Tik op de optieknop (•••) en selecteer "Link kopiëren"
- Open Repost en het bericht wordt automatisch weergegeven.
9. Kies beelden die staan voor jouw doel
Hou er rekening mee dat mensen het verhaal onder je bericht niet lezen. Het beeld dat je plaatst moet dus voor zich spreken. Niets zo verwarrend als een feed van een portretfotograaf vol vakantiekiekjes. Of een organisatie voor schone oceanen die plaatjes over werkplekken en pizzadozen plaatst. Zet mensen bij de eerste blik op het goede been.
You complete me!
Ik hoop dat deze blog je helpt om met jouw bedrijf gelijk de goede indruk te maken op Instagram. Laat me weten of je iets mist of meer wilt weten over een verleidelijk Instagram account voor jouw bedrijf. Ik sluit daarom af met die andere iconische zin van Tom Cruise.